Handige beslissingen die je als werkgever kunt maken

Als werkgever komt er veel op je af. Het werkgeverschap is mooi, maar het is ook iets waar je veel over na moet denken. Als ondernemer of werkgever moet je namelijk vaak keuzes maken, leuke en minder leuke beslissingen. Er zijn ook een aantal handige beslissingen die je kunt maken als werkgever, die juist gunstig zijn voor zowel jou als je werknemers. In de onderstaande blog zetten we een aantal handige beslissingen voor je op een rij die je kunt maken.

Tip 1: Investeer in een goed inwerkproces

De eerste beslissing die je kunt maken, is om te investeren in een goed inwerkproces. Nieuwe medewerkers moeten zich namelijk snel op hun gemak voelen en een goed beeld krijgen van de organisatie. Ook moeten ze weten waar ze aan toe zijn. Zorg er daarom voor dat je nadenkt over een helder en goed inwerkproces. Je kunt bijvoorbeeld van tevoren een checklist maken voor jezelf, met punten die je van tevoren geregeld moet hebben voordat de nieuwe medewerker start. Ook is het belangrijk om een goede en duidelijke uitleg van tevoren op te stellen, die je bijvoorbeeld verwerkt in een document. Je kunt ook een vast contactpersoon aanwijzen die de nieuwe collega kan inwerken. Dit is een kleine moeite, maar kan wel een groot effect hebben.

Tip 2: Regel je personeelszaken slim

Daarnaast is het belangrijk dat je je personeelszaken slim regelt. Bij het ondernemerschap heb je natuurlijk ook te maken met je werknemers en het is belangrijk dat je dit goed regelt. Dit is namelijk ook van groot belang voor jouw werknemers zelf. Denk aan het regelen van de contracten, loonstroken, verzuim en vakantiedagen. Het zijn misschien geen leuke dingen om mee bezig te houden, maar ze moeten wel goed geregeld zijn. Als je geen zin hebt om hier veel tijd aan kwijt te zijn, kan het een goede tip zijn om eens een payroll of hr consultancy te overwegen. Zo heb je alle administratieve personeelszaken uitbesteed, en houd je zelf de regie over je personeel.

Ga je naar het buitenland met jouw bedrijf, en wil je ook personeel aannemen in het buitenland? Dan heb je met nog meer regels en wetten te maken. Maar ook hier is het goed om te weten dat je er niet alleen voor staat. Zo kun je namelijk employer of record services inschakelen die je hierbij kan helpen. Met een employer of record hoef je geen entiteit op te zetten en worden de personeelszaken geregeld rondom het personeel in het buitenland. Dat is een fijn idee, want zo hoef jij je hier niet in te verdiepen.

Tip 3: Maak afspraken altijd helder

Communicatie is o zo belangrijk en dat geldt natuurlijk ook tussen de werkgever en de werknemer. Vage mondelinge afspraken zijn bijvoorbeeld niet goed, want zo kun je niet meer checken wat je ook alweer hebt gezegd en wat er is afgesproken. Het is belangrijk dat je alles vastlegt, denk aan de werktijden, verwachtingen, regels en afspraken die je hebt gemaakt met jouw werknemer. Duidelijke afspraken en goede communicatie kan gezeur achteraf voorkomen.

Tip 4: Investeer in je mensen

Investeren in jouw personeel kan heel wat voordelen opleveren. Jouw personeel kan zich bijvoorbeeld blijven ontwikkelen, en de nieuwe kennis meteen toepassen in jouw onderneming. Een cursus, training of een andere vorm van ontwikkeling kan meer opleveren dan je denkt. Bovendien waarderen mensen vaak de aandacht en de groei die aan hen wordt besteed. En blije medewerkers zijn bovendien vaak loyale medewerkers die gemotiveerd zijn.

Tip 5: Denk vooruit

Het blijft altijd belangrijk om vooruit te denken. Stel doelen op, denk alvast na hoe je wil groeien en bedenk hoe je wil hoe jouw team er over een tot twee jaar uitziet. Denk na over processen, systemen en wie waarvoor verantwoordelijk is.